Femfresh kwam vorige week in een ware mediastorm terecht in het Verenigd Koninkrijk, nadat het bedrijf, dat intieme zepen voor vrouwen produceert, besloot het woord 'vagina' niet in zijn advertenties te gebruiken.

'Femfresh is een van de weldadigste middelen om je va jay jay, kitty, nooni, la la of froo froo te verzorgen', klonk de slogan.

Op allerlei sociale media brak meteen een storm van protest los. Het bedrijf werd ervan beschuldigd zijn doelpubliek van volwassen vrouwen 'te betuttelen' door niet voor de woorden 'vulva' of 'vagina' te kiezen. Veel vrouwen vonden de gebruikte termen kinderachtig, anderen stelden zich vragen bij het nut van dergelijke zepen.

'It's a vagina and we are not children'

'It's a vagina and we are women, not children', klonk het in een van de boze reacties op Facebook. Het bedrijf postte na een lawine van protest een bericht waarin het opriep 'geen beledigend taalgebruik meer te hanteren', of dat posts anders verwijderd zouden worden.

Daarmee gooide het echter nog meer olie op het vuur, waardoor Facebookgebruikers zich verontwaardigd afvroegen of het bedrijf het normale 'vagina' of (het algemeen als beledigend opgevatte Engelse, red.) 'cunt' als offensief taalgebruik beschouwden. 

De Facebookpagina van Femfresh is intussen offline gehaald.