De Belgische Brouwers organiseren elk jaar via onder meer Nieuwsblad.be een bierbarometer, waarin ze de houding van de Belgen tegenover bier peilen. Heel opvallend is dat jaar na jaar meer Belgen bier boven wijn verkiezen bij bepaalde gelegenheden. Ook op restaurant. In 2007 verkoos nog maar 18 procent daar bier, dit jaar is dat al 30 procent. En we hebben het hier duidelijk niet over een pint bij een portie mosselen. 'Bier heeft duidelijk zijn plaats verworven als aperitiefdrank, maar ook bij de maaltijd winnen we terrein. Sterrenchefs als Peter Goossens hebben dat gepromoot, en anderen volgen', constateert Sven Gatz, directeur van de Belgische Brouwers.

Nog steeds twee Belgen op de drie drinken hun bier liefst op café, maar het thuisverbruik neemt toe. De enquête werd afgenomen in februari, en toen zei de helft van de respondenten - nooit waren het er zoveel - dat ze vooral op een terrasje graag bier drinken. Maar tegelijk slaat ook de economische crisis toe. Niet minder dan 73,1 procent van de respondenten zegt dat hij graag thuis bier drinkt omdat dat minder duur is. Vorig jaar was dat nog maar 58 procent, in 2007 50 procent.

Wellicht hebben de vele prijsstijgingen van het bier ermee te maken. Voorzitter Theo Vervloet van de Belgische Brouwers zei begin deze maand nog in onze krant dat pils eigenlijk nog te goedkoop verkocht wordt op café, als men alle service erbij rekent. 'De prijs van koffie of flessenwater is veel meer gestegen dan die van pils, maar blijkbaar ergert de consument zich vooral als het bier duurder wordt. Hetzelfde geldt voor frieten en aardappelen. Het toont wellicht vooral hoe gehecht de Belgen zijn aan hun bier', zegt Gatz.