Ryanair boekte vorig jaar een nettowinst van 503 miljoen euro, terwijl de traditionele luchtvaartmaatschappijen verliezen lijden en moeten herstructureren.

Maar volgens de traditionele Europese maatschappijen zijn de cijfers die Ryanair voorlegt gezichtsbedrog. Experts van de Associatie van Europese Luchtvaartmaatschappijen (AEA) plozen de cijfers van de Ierse lagekostenmaatschappij uit en kwamen tot de slotsom dat Ryanair zonder staatssteun geen winst zou maken. Het bedrijf zou integendeel een verlies optekenen van 305 miljoen euro. Volgens de experts loopt de staatssteun voor Ryanair op tot 793,1 miljoen euro.


Michael O’Leary wijst die beschuldiging echter categoriek naar de prullenmand. "We profiteren helemaal niet van publieke steun. In 2004 heeft de Europese Commissie ons veroordeeld omdat we in Charleroi goedkope landingsrechten kregen, maar het Europees Gerecht van Eerste Aanleg heeft die beslissing teruggefloten. Het ging dus niet om illegale staatssteun", zegt hij in de krant.

Volgens hem heeft Ryanair onderhandeld over goedkope landingsrechten "zoals elk luchtvaartbedrijf".