Net als de voorbije jaren is de programmatie volledig Belgisch en is het stadsfestival gratis. De meest bekende namen op de affiche zijn Soulsister, Regi, The Neon Judgement, Marko Z, Discobar Galaxie, Compact Disc Dummies.

Apetrots op affiche

Organisator Henk Vermeulen van Live Entertainment is trots op de affiche. ‘Het is de eerste keer in vijf jaar dat ik écht bijna alle groepen live wil zien. Ik ben apetrots op hetgeen we hebben samengebracht. Ik heb er écht een goed gevoel bij en denk dat we een heel breed publiek kunnen aanspreken.’

‘Toegegeven: de internationale namen en echt grote acts hebben we niet op de affiche staan. Bekende Leuvense artiesten als Milow of Selah Sue zijn, gelet op hun succes, voor ons momenteel onbetaalbaar. De échte wereldtoppers dus zeker. Maar ik voel er weinig voor om zeer veel geld te spenderen aan één of meerdere toppers om vervolgens met rode cijfers te zitten.’

‘Als er één zaak is die we niet willen of mogen doen, is het monument Marktrock in het gedrang te brengen. De moeder van alle stadsfestivals moet een vaste waarde blijven. Bovendien is Marktrock in de eerste plaats iets waar je met je vrienden naartoe gaat om te feesten. Muziek is daarbij uiteindelijk slechts de kapstok. Niet vergeten dat we de mensen een volledig gratis festival aanbieden. Dat is op zich al heel bijzonder’, zegt Henk Vermeulen.

‘Organiseren kan iedereen, maar het geld samenbrengen, een gezonde structuur uitbouwen en evenwichtige affiche samenstellen is al veel minder evident. De stad Leuven geeft elk jaar het financiële startschot, maar het festival leeft dankzij onze partners-sponsors en de ruim 400 vrijwilligers. We voelen ook dat het vertrouwen van de mensen van de Oude Markt in onze aanpak jaar na jaar groeit. Dat geeft vertrouwen’, aldus Vermeulen.

Tijdens de vorige editie van Marktrock was de Oude Markt het epicentrum. Het plein werd meerdere keren afgesloten omdat het volgens politie en organisatie te druk was.

‘De Oude Markt blijft ook dit jaar het feestplein. We gaan wel proberen om de druk van het plein wat te verlichten, zodat het voor iedereen gezellig blijft. De Vismarkt krijgt een iets prominentere rol en moet de plek worden waar het nostalgische gevoel van

Gezonde mix

Marktrock helemaal opleeft. Toch willen we op alle pleinen werken met een gezonde mix van jong en oud’, besluiten organisatoren Henk Vermeulen en Ives Mergaerts.