Het Italiaanse duo liet in september weten dat ze hun tweede lijn D&G (jonger, en ook iets goedkoper) opdoeken. Niet door slabakkende verkoopcijfers (integendeel, D&G zorgde voor de helft van hun omzet), maar omdat ze willen inzetten op de luxe-industrie.

Na een kindercollectie en luxejuwelen, is er nu dus ook een eerste couturelijn. Die wordt evenwel niet met de gekende bombarderie gelanceerd. De collectie wordt gepresenteerd in Taormina, een Siciliaans kuststadje, en er staan geen journalisten op de gastenlijst. Dolce&Gabbana zou hun couturecollectie zo een exclusief karakter willen geven (want we zullen lang moeten wachten op foto's) én beschermen van kritiek.

Ook het Italiaanse modehuis Versace pakte in januari (na acht jaar afwezigheid) opnieuw uit met een haute couturelijn. Volgens Vanessa Friedman, modejournaliste bij de Financial Times, proberen de modehuizen zo de gevolgen van de crisis te ontwijken. 'Er zijn altijd rijke mensen die unieke producten willen, en bereid zijn om er voor te betalen', aldus Friedman.