‘Het afbreken van de brug was echt precisiewerk van onze ingenieurs', aldus Katlein Torfs, woordvoerder van de spoorwegbeheerder. ‘De spoorbrug werd omstreeks middernacht eerst ‘losgemaakt' en vervolgens door een ponton opgetild. Een half uurtje later werd de grote brug uit één stuk over het Albertkanaal weggevoerd. Sinds gisteren wordt de ontmantelde brug op de kade ontmanteld.'

De brug zal nadien vervangen worden door een nieuwe. De spoorwegbrug over het Albertkanaal moet in de eerste plaats verhoogd worden tot een hoogte van 9,10 meter. Zo kunnen er grotere binnenschepen, met meer containers, onderdoor varen. Daarnaast wordt het Albertkanaal ook verbreed tot 63 meter. Alle bruggen moeten daaraan aangepast worden.

Spoorbrug IJzerlaan

Voor de veiligheid werd de Vaartkaai afgesloten voor het verkeer. Naast de brug aan het Albertkanaal vervangt spoorwegbeheerder Infrabel later ook de spoorbrug aan de IJzerlaan. Die werken starten in het weekend van 17 en 18augustus. De IJzerlaan zal tijdens dit weekend worden afgesloten. Het verkeer en de bussen worden dan omgeleid via de Noorderlaan en de Groenendaallaan. Fietsers worden omgeleid via de Ingenieur Menneslaan en de Merksemsestraat.

De spoorbrug aan de Merksemsestraat wordt ook gerenoveerd. Dat gaat gepaard met minder hinder. De drie bruggen worden één voor één aangepast, zodat de treinen altijd kunnen blijven rijden. Het einde van de werken is voorzien tegen september 2014. Het gaat om een investering door Infrabel van zo'n 20 miljoen euro, dat voor dit project samenwerkt met de BAM en nv De Scheepvaart.