De NMBS Holding, Infrabel, De Lijn en het stadsbestuur van Dendermonde stelden gisteravond in het stadhuis hun masterplan voor de stationsomgeving voor. Er wordt zwaar ingegrepen: het huidige stationsgebouw wordt vervangen door een hypermoderne nieuwbouw, het oude stationsgebouw – dat nu wat verstopt staat maar toch geklasseerd is – wordt geherwaardeerd. Er komt een ondergrondse parking voor achthonderd wagens onder het park, er komen kantoorgebouwen, een voetgangersbrug over de sporen naar Sint-Gillis en nog veel meer. Het hele opzet zal ongeveer 45miljoen euro kosten, waarvan de Dendermondenaars er zelf 4,5miljoen moeten betalen.

‘Wij mogen deze trein niet missen', zegt burgemeester Piet Buyse (CD&V) overtuigd. ‘Dit plan voor het station en de ruime omgeving ervan is van kapitaal belang voor onze stad.' Tegelijk beseft hij ook dat het niet eenvoudig zal zijn: ‘Ik ben ervan overtuigd dat dit in onze stad een planologische lijdensweg wordt. Maar dat moeten we erbij nemen.'

De stationsomgving van Dendermonde is tot vandaag een onderbenutte stedelijke zone. ‘Wij hebben gekozen voor een toekomstvisie die de inrichting van de stationsomgeving structureel verandert, en naast de regionale vervoersrol ook inspeelt op de mogelijkheden als woon- en werkomgeving', zegt Christiane Van Rijckeghem, districtsdirecteur van de NMBS Holding.

Om zo'n project mogelijk te maken is het volgens de initiatiefnemers noodzakelijk om het Willem Bruyninckxpark, tussen de Sint-Gillislaan en de Stationsstraat, uit het beschermde landschap te halen. ‘Wat nu een groene restruimte is, kan dan worden omgevormd tot een groene pleinruimte met stedelijke bebouwing langsheen de Sint-Gillislaan en met een ondergrondse parkeergarage.'

Fietsers

Daar is al heel wat om te doen geweest. Er zullen achthonderd wagens kunnen staan in die ondergrondse garage, waarvan de toegang zich op de Leopold II-laan zal bevinden. Dat zijn er maar weinig meer dan nu. ‘Klopt', zegt Van Rijckeghem. ‘Maar dat zal volstaan, want wij willen duurzaam werken en het is ondertussen bewezen dat het fietsgebruik van en naar de stations stijgt. Vandaar dat wij twee mooie fietsenstallingen plannen.'

Het plan ontwart de mobiliteitsknoop rond het station, wat moet resulteren in een stationsomgeving met een vlotte en veilige verkeersdoorstroming. De prioriteit ligt daarbij op comfortabele en veilige verbindingen voor voetgangers en fietsers.

Het huidige stationsgebouw van Dendermonde dateert uit de Tweede Wereldoorlog en wordt vervangen door een nieuw, eigentijds stationsgebouw. Dat richt zich op de Stationsstraat en het centrum van Dendermonde en legt de link met de deelgemeente Sint-Gillis. Diverse voergangersassen leiden de reizigers naar een ruime transparante stationshal, die een rechtstreekse toegang biedt tot de voetgangersbrug naar de perrons en de diverse stationsfaciliteiten zoals de krantenkiosk, een broodjeszaak en een themacafé. Aansluitend komt een ruime fietsparking met meer dan duizend plaatsen. Ook de perrons worden gemoderniseerd. De Lijn gaat in dit plan voor een totaal vernieuwd busstation.