Iedereen wil naar Raf Simons. Het was ons voorspeld en het viel gisteren in Parijs nog moeilijk te ontkennen. Het aantal aanvragen voor de modeshow van Dior, waar Simons sinds april creatief directeur is, was nog nooit zo hoog. De plaatsen daarentegen waren nog nooit zo beperkt. Wie geen uitnodiging had, werd resoluut de deur gewezen. Hoewel andere modehuizen in staanplaatsen voorzien, mochten zelfs de eigen pr-mensen van het merk de show niet bijwonen.


Wel uitgenodigd –en gewillig poserend voor de talrijke paparazzi– was Louis Vuitton-ontwerper Marc Jacobs. Hij liet in november de job van directeur bij het Franse modehuis nog aan zijn neus voorbijgaan, maar was gisteren –net als de rest van de wereld– zeer benieuwd naar de eerste couturecollectie van de Neerpeltenaar. Ook collega-concurrenten Donatella Versace, Alber Elbaz en Kris Van Assche konden het niet laten een kijkje te nemen.


Eerbetoon

Ondanks de hoge druk en het tijdsgebrek –Simons heeft zich maar een paar maanden kunnen voorbereiden– bracht de Belg een zeer geslaagde, ingetogen collectie. Een perfect eerbetoon aan de overleden Christian Dior, zelfs. Dat bleek zodra het eerste model de catwalk opkwam in een prachtig gesneden wollen smoking met aansluitende broek.
'We hoeven ons geen zorgen meer te maken', zei Cathy Horyn, modejournaliste bij de New York Times, na afloop. 'De toekomst van dit modehuis ziet er beter uit dan ooit tevoren. Er zaten veel uitmuntende ontwerpen tussen, maar mij viel vooral een blauwe strapless jurk op met glimmende kristallen. En ook een fuchsia jurk tot op de knie in satijn, perfect voor overdag.'


De grote troef van de Belgische ontwerper is dat hij mode opnieuw draagbaar wil maken en komaf wil maken met het elitaire gedoe. De inspiratie voor zijn collectie, die vol sierlijke silhouetten zat zoals uit de couture van de jaren50, haalde Simons naar eigen zeggen uit de 'vrouwelijkheid'. 'Omdat het tijdloos, elegant en permanent moet zijn.'