De omzet van Vandemoortele steeg vorig jaar met 18 procent tot 1,27 miljard euro. 'Door de moeilijkheid om de gestegen grondstoffenprijzen door te rekenen stonden, zoals verwacht, de resultaten echter onder zware druk', luidt het in een persbericht.

De recurrente operationele winst (rebit) bijvoorbeeld kwam uit op 15 miljoen euro, tegen 51 miljoen euro het jaar ervoor. Netto was er een verlies van 87 miljoen euro, terwijl er in 2010 nog een nettowinst in de boeken was geschreven van 28 miljoen euro.

Het nettoverlies is het gevolg van een afwaardering - ook van 87 miljoen euro - op de divisie diepvriesbakkerijproducten. 'Deze afwaardering komt overeen met een goede 20 procent van de waarde van de overnames die in de periode 2004-2008 in Bakery gedaan werden', luidt het. Vandemoortele benadrukt dat het om een puur boekhoudkundige operatie gaat. De afdeling boekte overigens wel een recordomzet.

De tweede divisie van Vandemoortele, Lipids (margarines en vetten), 'boekte goede resultaten in een moeilijke markt', aldus Vandemoortele. Vandemoortele heeft onder meer de merken Vitelma, Fama en Belolive in de portefeuille.

Vandemoortele is ervan overtuigd dat 2012 betere resultaten zal opleveren, 'ondanks onzekere en moeilijke economische omstandigheden'. 'De investeringen die wij blijven doen in vorming en onderzoek en ontwikkeling, gekoppeld aan een strenge kostenbewaking en aangepaste structurele maatregelen, zullen toelaten om verder te blijven groeien en de rendabiliteit te verhogen', heet het.

Vandemoortele, met hoofdzetel in Gent, stelt ongeveer 5.000 mensen tewerk. De groep is aanwezig in twaalf Europese landen.