‘Anti-cellulitiscrèmes werken niet’
Dit klopt gedeeltelijk: door crèmes te smeren, zal je cellulitis niet plots verdwijnen. Maar de massagebewegingen die je maakt zijn wel goed voor je. Hierdoor kan je lichaam beter vocht afdrijven waardoor je huid er op termijn minder hobbelig uitziet.

‘Van joggen krijg je meer cellulite’
Als je sport, dan verstevig je je spierstuctuur waardoor je cellulitis kan voorkomen. Zwemmen en fietsen zijn perfect om je spieren te verstevigen, maar ook joggen is goed. Voor vrouwen die extra aanleg hebben om een sinaasappelhuid te ontwikkelen, kunnen de vele schokken de klachten echter verergeren. Maar over het algemeen is bewegen beter dan niets doen.

‘Een goed dieet vermindert de klachten’
Wie vermagert in de hoop van zijn cellulitis verlost te raken, komt wellicht bedrogen uit. Het is inderdaad zo dat volslanke vrouwen meer vetcellen hebben en er daardoor meer putjes kunnen ontstaan, maar vermageren kan de symptomen net accentueren. Bij een dieet val je vrij snel af. Hierdoor worden de onderhuidse bindweefselstructuren vaak zichtbaarder aan het huidoppervlak. Geleidelijk aan afvallen in combinatie met sport geeft het beste resultaat.

'Sinaasappelhuid komt alleen voor op je benen'
Vocht hoopt zich meestal op in het onderste gedeelte van ons lichaam. Daarnaast beschikken onze billen over veel onderhuidse vetstructuren. Het is dan ook logisch dat cellulite hier het meest opvalt, maar sinaasappelhuid op onze armen of buikwand is zeker geen uitzondering.

‘Je hebt het allemaal aan jezelf te danken’
Te weinig beweging, ongezonde eetgewoontes, overgewicht... Vaak wordt beweerd dat jouw levensstijl de enige reden is achter jouw cellulitis. Maar dat is niet helemaal waar. Ja, weinig sport, vetrijk eten en een verhoogde alcoholconsumptie dragen niet echt bij tot een gladde huid. Maar cellulitis is evenzeer hormoon- en leeftijdsgebonden. En die zaken heb je nu eenmaal niet in de hand.