Eén heeft woensdag de Vlaamse feestdag gevierd met een special van ‘Vlaanderen Muziekland’ vanop de Grote Markt in Sint-Truiden. Zo'n 13.000 feestvierders kregen uitsluitend Nederlandstalige liedjes van heel wat Vlaamse artiesten te horen, te beginnen met het toepasselijke Vlaanderen Feest van De Romeo's. Het trio ging na de uitzending nog een uur door met hun ambiancenummers.

Miel Cools, een van de grondleggers en decennialang het boegbeeld van het kleinkunstgenre in Vlaanderen ontving, tijdens een zitting in de Truiense Academiezaal, de Gulden Spoor voor Culturele Uitstraling. De Vlaamse Leeuw ging naar Richard Celis. ‘Onder de indruk ben ik niet van dergelijke prijzen, maar het is wel een erkenning van mijn werk’, liet Cools optekenen.

De zoveelste politieke rel

Burgemeester Ludwig Vandenhove (SP.A) had heel wat kritiek op de manier waarop evenement in een mailing werd aangekondigd. ‘Het is het stadsbestuur die dit organiseerde en ook het grootste gedeelte van de financiering voor zijn rekening nam. De stadskas en vzw Trud'Or betaalden elk 17.500 euro’, zegt Vandenhove. ‘Ik betreur dat in die gesuggereerd wordt dat dit evenement privé georganiseerd wordt tijdens de Midweekfeesten (een wekelijkse zomerorganisatie van Het Nieuwscafé, red). Wat nog erger is, is dat de schepenen Pascal Vossius (Open VLD) en Bert Stippelmans (CD&V) deze mailing mee ondertekenen.’

Schepen van Middenstand en Toerisme Pascal Vossius lacht alvast met de opmerkingen van de burgervader. ‘De Midweekfeesten bestaan al 18 jaar in Sint-Truiden en vallen, tijdens juli en augustus, steeds op woensdag. Nu viel dat toevallig gelijk met de Vlaamse feestdag’, zegt Vossius. ‘Als die organisator dan - om het evenement mee te ondersteunen - zelf geen optredens organiseert, mogen we dat best vermelden.’

‘Als ik als schepen de kans krijg om een mailing te versturen aan 20.000 mensen om een evenement van mijn stad te promoten, zou ik een idioot zijn als ik dat niet doe. Bert Stippelmans en ik ondertekenden zeker die mailing. Logisch: we zijn schepenen van Cultuur, Toerisme en Middenstand. Honderdduizenden Eén-kijkers zagen onze prachtige Grote Markt en een volksmassa zakte af naar onze stad. Dat is het belangrijkste.’