Alvorens het Federaal Agentschap Voedselveiligheid (FAVV) besloot om AZ Alma dit certificaat toe te kennen, moest het ziekenhuis in maart van dit jaar een uitgebreide inspectieaudit ondergaan. Alle afdelingen van de voedingsdienst werden grondig doorgelicht: productie, verwerking en distributie. Er moest worden voldaan aan de reglementaire voorschriften voor de voedselveiligheid, de kwaliteitseisen van het FAVV en de eisen voor traceerbaarheid. ‘Onze voedingsdienst gaat heel grondig te werk’, vertelt diensthoofd Stefaan Dierick.

‘Van elk product dat in de grootkeuken wordt gemaakt, is een aparte fiche opgemaakt. Daarop staat onder meer de naam van de leverancier, de datum van levering, de verpakkingswijze, de specificaties en de manier van bewaren. Elk ingrediënt krijgt een lotnummer. Als er wat fout gaat, kunnen we hier alles onmiddellijk traceren. We hebben het aangedurfd om deze audit aan te vragen en zijn daarvoor beloond’, vertelt een tevreden en trotse Stefaan Dierick. ‘Maar dit is zeker geen eindpunt. We blijven er elke dag voor gaan om dezelfde kwaliteit te blijven aanbieden aan de patiënten in onze restaurants. Het Federaal Agentschap Voedselveiligheid schonk ons het vertrouwen. Nu blijven we ons best doen en in de toekomst willen we nog sterker scoren!’

Smiley

Vroeger hadden ziekenhuismaaltijden vaak een niet al te beste reputatie. ‘Of die tijd nu definitief tot het verleden behoort? Ik denk het wel. Vandaag de dag voeren we hier smaak hoog in het vaandel’, vertelt chef-kok van AZ Alma, Johan Van Houcke, die dagelijks met zijn 50-koppig team kookt voor 640 personen. ‘De patiënten moeten kunnen uitkijken naar een goed afgekruide maaltijd. Als het hen goed smaakt, zijn wij een tevreden team!’

Sinds gisteren hangt het Autocontrole Certificaat en de bijhorende ‘Smiley’ aan de ingang van de keuken in AZ Alma, campus Sijsele. Alle medewerkers van de Voedingsdienst kregen ook een badge met de ‘Smiley’ die ze trots op hun uniform dragen.