Volgens Gartner werden tijdens het tweede kwartaal van dit jaar wereldwijd 87,5 miljoen pc’s (desktopcomputers en draagbare pc’s zoals laptops en notebooks, maar niet tabletcomputers) verkocht, een daling met 0,1 procent tegenover het tweede kwartaal van vorig jaar. "Het is het zevende opeenvolgende trimester met stagnering of zwakke groei", luidt het.

Consumenten kopen liever een tabletcomputer, zoals de iPad, of gebruiken hun smartphone om op internet te surfen of hun mails te checken. Daar kunnen ook de ultrafijne, maar relatief dure notebooks weinig aan veranderen, ondanks de hoge verwachtingen.

Het Amerikaanse Hewlett-Packard (HP) blijft de grootste pc-verkoper met een marktaandeel van 14,9 procent. Dan volgen het Chinese Lenovo (14,7 pct), het Taiwanese Acer (11 pct) en het Amerikaanse Dell (10,7 pct).

Volgens een eerder deze week gepubliceerde studie van ABI Research kan de verkoop van tabletcomputers tegen 2016 hoger liggen dan die van draagbare computers.