'De uitfasering van Proton wordt grondig voorbereid en het tempo zal worden aangepast aan onze klanten', zegt CEO Kris De Ryck van Bancontact MisterCash Company. In het najaar volgt meer uitleg over de productstrategie. Proton werd in 1996 gelanceerd als elektronische portemonnee om kleine bedragen mee te betalen.
 
'Wij gaan resoluut voor de toekomst en die is online', legt De Ryck de beslissing uit. Proton is een offline-product, waarbij het beschikbare geld op de chip van de kaart staat. Bancontact MisterCash Company focust voortaan uitsluitend op de online-producten, zoals Bancontact. Vorig jaar waren er nog een kleine 60 miljoen Proton-transacties, een daling met 16 procent tegenover 2010.
 
Er komen ook steeds meer nieuwe systemen op de markt om kleine bedragen te betalen, bijvoorbeeld via de gsm. Woensdag stelde Keyware nog contactloos betalen voor. Daarbij moet een kaart op minder dan vier centimeter gehouden worden van een terminal om een betaling te doen.