Het aantal dodelijke slachtoffers in het verkeer vertoont al jaren een dalende trend, maar dat geldt niet voor motorrijders. Elk jaar laten nog steeds meer dan 4.500 motorrijders het leven op Europese wegen. Acht procent van de ongevallen met motorfietsen wordt toegedicht aan technische mankementen.

'Ik twijfel er niet aan dat het overgrote deel van de motorrijders zeer verantwoordelijk is en goed zorg draagt voor zijn machine, maar de cijfers tonen aan dat zij het meeste risico lopen in het verkeer', verklaarde Kallas. België is één van de elf EU-lidstaten waar momenteel geen verplichte controles plaatsvinden.

Daarnaast scherpt Kallas ook de Europese minimumregels voor de technische controles van auto's aan. De eerste inspectie moet na vier jaar plaatsvinden en na het zesde jaar moet het voertuig jaarlijks gecontroleerd worden. Voor België verandert er op dit vlak niets.

Volgens Kallas overlijden in Europa dagelijks vijf mensen in verkeersongevallen waarbij technische gebreken een rol speelden. Hij maakt zich sterk dat zijn voorstellen meer dan 1.200 mensenlevens per jaar kunnen redden.

Nog geen ongerustheid bij keuringscentra

De verplichte technische controle zorgt nog niet voor grote ongerustheid bij de keuringscentra. 'Van zodra de verplichting er is, zullen we ons ernaar schikken', klinkt het.

'Er is door Europa nog geen wetgevend voorstel ingediend. We wachten daarop om stappen te ondernemen voor de concrete invoering in België', reageert Thomas De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit.

Wanneer de verplichting er dan zal komen, is overigens nog niet duidelijk. 'Het zal sowieso nog enkele jaren duren', zegt De Spiegelaere.

Dat laatste wordt ook benadrukt door Goca, de groepering van erkende ondernemingen voor autokeuring en rijbewijs. 'Het zal nog een tijdje duren voor die regel zal worden ingevoerd', zegt persverantwoordelijke Marie De Backer. 'Eens de verplichting er is, zullen we ons schikken naar de richtlijnen van de FOD Mobiliteit en zullen we doen wat van ons gevraagd wordt.'

Voor Goca is het bovendien nog niet duidelijk of de verplichte keuring tot langere wachttijden zal leiden, of voor extra aanwervingen zal zorgen. Ook de keuringsdiensten Keuringsbureau Motorvoertuigen en Autoveiligheid kunnen daarover nog geen duidelijkheid verschaffen. Het is allemaal nog voorbarig, luidt het bij hen. 'Maar we zullen de opdracht naar behoren uitvoeren.'