‘De druk op de carrosserieherstellers wordt alsmaar groter', zegt Luc Schets van Federauto, de Belgische vereniging van autohandelaars en -herstellers. ‘Nieuwe technologieën zoals parkeersensoren zorgen ervoor dat we minder botsen. Dat is goed voor de veiligheid, zeker. Maar het gevolg is een afname van het aantal herstellingen.'

Bovendien kosten die herstellingen de garagisten meer, zegt Schets. ‘Met al die snufjes wordt het werk complexer. Nieuwe onderdelen worden duurder, met kleinere winstmarges voor de herstellers als gevolg.'

Als klap op de vuurpijl verklaren de verzekeringsmaatschappijen wagens veel te snel onherstelbaar, zegt Luc Schets. ‘We kopen steeds meer kleine wagens. Maar die zijn wel uitgerust met meer snufjes. Dat maakt zware herstellingen duurder. Dus is het voor de verzekeraars voordeliger om te stellen dat die wagens niet herstelbaar zijn. Op den duur wordt een auto een wegwerpartikel.'

Dalende omzet

‘Wij zijn niet onder de indruk van het verhaal van Federauto', reageert Wauthier Robyns van Assuralia, de Belgische beroepsvereniging van verzekeraars. ‘De auto's van vandaag zijn zo gebouwd dat zij –en niet de inzittenden– bij een aanrijding de schokken opvangen. Airbags zorgen voor bijkomende schade aan de binnenkant. Met een beetje pech kost een herstelling meer dan wat de wagen nog waard is. Dus moeten we die wel total loss verklaren.'

Maar dat gebeurt alsmaar vaker, merkt men ook bij Carrosserie De Schrijver in het Oost-Vlaamse Ursel. ‘Er zijn steeds meer kleine wagens, maar die hebben wel parkeersensoren en airbags', zegt Inge De Schrijver. ‘Als die vervangen moeten worden, drijft dat de herstelkosten serieus op. Dus worden ze perte totale verklaard. We merken daardoor een daling in de herstellingen van zware schadegevallen. Onze omzet is dan ook fors gedaald.'