De afgelopen jaren heeft het Agentschap Wegen en Verkeer de Haachtsesteenweg grondig heringericht. ‘Dankzij verkeerslichten zijn de kruispunten veiliger gemaakt en een deel van de fietspaden is opgewaardeerd’, zegt het bij Anton De Coster van het Agentschap Wegen en Verkeer. ‘Daarnaast hebben we ook een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd. De scheiding van afval- en regenwater veroorzaakt minder wateroverlast, geurhinder en verdroging van de bodem.’

De herinrichting van de Haachtsesteenweg is ook goed nieuws voor de gebruikers van het openbaar vervoer. ‘Door de werkzaamheden kwam er ruimte vrij langs de steenweg’, legt Karen Vandenplas van De Lijn uit. ‘Dat schiep mogelijkheden om een busbaan aan te leggen. Die busbaan loopt van het kruispunt met de Leuvensesteenweg in Kampenhout tot aan het gemeentehuis in Steenokkerzeel. In de richting van Haacht is de busbaan 3,9 kilometer lang, in de richting van Brussel 7,1 kilometer. Dat maakt de busbaan meteen de langste busbaan op een Vlaamse gewestweg.’ Maar veel belangrijker is dat de busreizigers minder lang moeten reizen om hun bestemming te bereiken. ‘De busbaan levert een tijdswinst op voor de bussen van De Lijn. Een rit van Kampenhout-Sas tot Steenokkerzeel duurt nu gemiddeld tien minuten. Voor de aanleg van de busbaan was de effectieve rittijd gemiddeld twintig minuten, met pieken tot 35 minuten.’ Dankzij de rittijdwinst heeft De Lijn haar aanbod in de regio Kampenhout-Haacht kunnen optimaliseren. Dat heeft er deels toe bijgedragen dat De Lijn zonder meerkost twee nieuwe lijnen heeft ingelegd: de snelbus 470 tussen Brussel en Haacht en lijn 686 tussen Mechelen, Kampenhout en Zaventem. ‘De Lijn heeft berekend dat dit zou kunnen betekenen dat er na vijf jaar 600.000 extra reizigers per jaar over het traject van de busbaan zouden rijden.’