Wathelet heeft net groen licht gekregen van de luchtvaartinstanties voor de uitvoering van het merendeel van de maatregelen die in 2008 en 2010 beslist waren, maar on hold kwamen door de val van de regering.

In het nieuwe plan staan veiligheid, een correcte spreiding van het lawaai en transparantie centraal, luidt het. "Daarbij volgen vliegtuigen consequenter de Ring, het Kanaal, E40 of E411", aldus Wathelet. "Alleen al de Kanaal-route zorgt ervoor dat circa 385.000 Brusselaars geen opstijgende vliegtuigen meer boven hun hoofd krijgen."

In Vlaanderen zouden de huizen van zo’n 50.000 bewoners van Grimbergen, Strombeek en Koningslo niet meer overvlogen worden, schrijft Het Laatste Nieuws voorts. Voor de route ’07 Rechtdoor’ richting Leuven is het nog wachten op voorstellen van Belgocontrol.

In totaal valt het aantal potentiële vertrekroutes ook terug van een honderdtal tot nog veertig. Doel is met name het aantal kruisingen in te perken, wat de veiligheid ten goede moet komen. Tegen de lente van 2013 hoopt Wathelet het plan volledig te hebben uitgerold.