Aanvankelijk weigerde de coalitie hierop in te gaan omdat het centrum van Schriek zone 30 is en een zebrapad de veiligheid alleen maar zou verminderen. ‘Nu heeft het centrum van Schriek een pleinfunctie’, legt schepen van Mobiliteit Carl Verelst (CD&V) uit. ‘Automobilisten weten dat er mensen kunnen oversteken. Door de aanleg van zebrapaden letten de automobilisten alleen op dat specifiek punt.’ Daar is de ETA-fractie het niet mee eens. De oppositiepartij hield een ludieke actie en legde drie zelfgemaakte zebrapaden over de rijweg. ‘Van bij het begin van de herinrichting van Schriek-centrum waren we tegen het invoeren van de zone 30. Men slaagt er nu nog niet in om de automobilisten minder dan 50 km/u te laten rijden, laat staan 30’, zegt fractieleider Jan Baestaens. ‘Na de herinrichting bleek het al snel duidelijk dat het nieuwe snelheidsregime onrealistisch was. Wij blijven dus pleiten voor een snelheidsbeperking van 50 km/u met zebrapaden.’ ETA lijkt intussen een eerste slag thuis te hebben. Er komt een zebrapad tussen de ingang van de kerk en de bushalte even verderop.