Emilie Verhamme, een 25-jarige filmstudente uit Sint-Truiden, zoekt fondsen voor haar nieuwe kortfilm Tsjernobyl Hearts via het nieuwe platform filmangel.tv waar cinefielen en sympathisanten de kas van nieuwe filmprojecten kunnen stijven. Om de postproductie te financieren, is de Truiense op zoek naar 3.000 euro.

De goedlachse Emilie is geen onbekende in de filmwereld. Haar kortfilm Cockaigne was in mei in de running voor een Gouden Palm in Cannes. De internationale jury koos de prent uit 4.500 inzendingen uit alle hoeken van de wereld.

In de film stonden een Oekraïense vader en zijn twee zonen centraal. Zij komen in erbarmelijke omstandigheden -in doodskisten- naar België in de hoop hier betere levensomstandigheden te vinden. Toch worden ze slachtoffers van uitbuiting en vernedering door migranten van andere nationaliteiten.

‘Het was mijn eindwerk voor mijn tweede jaar aan Sint-Lucas’, zegt Emilie, die nu met haar neus in de boeken zit om ook nog haar masterdiploma in de Rechten te halen. ‘Voor mijn eindwerk in het derde jaar heb ik een film opgenomen in Zuid-Frankrijk.’

De thriller vertelt het verhaal van Jules en Adrien. Ze zijn weeskinderen en beslissen terug te gaan naar het huis (Frankrijk) waar ze zijn opgegroeid.

‘Zelf heb ik 3.000 euro in het project gestoken. We hebben zo'n acht uur opnames die nu worden gemonteerd’, aldus Emilie. ‘Via filmangel hoop ik nog 3.000 euro los te weken om de muziekrechten en de technische kant van de montage te betalen.’

Of ze met de nieuwe prent - die wellicht 25 minuten zal duren - ook nog zal meedingen op een filmfestival kan Emilie nog niet zeggen. ‘Het is ongewoon dat je als studente een film naar Cannes stuurt’, zegt de jonge regisseur. ‘Noem het maar ballen aan je lijf. Het was dan ook een verrassing dat ik geselecteerd werd en de ambitie om nog te groeien en weer mee te dingen, is er zeker nog.’

Op de website filmangel.tv kunnen fans investeren via donaties en rewards. De opties geven geen aandeel in de winst, maar geven enkel een extra aan de fan. Het is aan de cineast om na te denken welke extra's de fans zullen overtuigen om in het filmproject te investeren. ‘Dat kunnen dan dingen zoals een etentje met de crew, een première-avond of andere leuke dingen zijn. Stel dat de film wordt verdeeld in een netwerk, kan er zelfs over winstdeelname gesproken worden’, zegt de ambitieuze Truiense.

‘Ik moet de film nu afwerken en het eindresultaat hangt af van die fondsen. Anders moet ik een aantal dingen, waar ik niet voor opgeleid ben, zelf doen en moet er bespaard worden op dingen zoals muziek. Erg bepalend voor het resultaat dus.’

Tom Dice

Ook voor zangers is er zo'n platform. In België is Tom Dice een mooi voorbeeld van commerciële crowdfunding. Dice zijn eerste plaat werd gemaakt via fansharing. Vrienden, familie en geïnteresseerden konden via het internetplatform en muzieklabel Sonic Angel vanaf tien euro een aandeel kopen. In ruil voor die investering keert Sonic Angel twee keer per jaar dividend uit aan de aandeelhouders. Het bedrag van het dividend hangt af van hoe succesvol de plaat is.

Met filmangel gaat het ook alvast de goede kant uit en het platform kan ook rekenen op partners zoals VRT en Telenet. Om een project op de website te promoten moet je al van goede huize komen. Het selectiecomité bestaat ondermeer uit Michael R. Roskam, Peter Bouckaert, Dominique Deruddere, Siegfried Moens en Raf Verpooten.

De filmkas van Tsjernobyl Hearts kan je stijven via filmangel.tv.