De nieuwe verbindingsweg N69 moet vooral het centrum van Valkenswaard en Aalst (NL) vrijwaren van vrachtverkeer en ander sluipverkeer dat vandaag probeert om de kortste weg van en naar Eindhoven te vinden. Ook in Bergeijk en Eersel worden de nadelen voor de inwoners en het milieu ervaren. Tot een afdoende oplossing is het al tientallen jaren niet gekomen. Vandaar dat de Noord-Zuidverbinding van Helchteren naar Lommel aan de grensovergang overgaat in een tweevaksbaantje met tal van verkeerslichten en rotondes.

Maar nu hebben de diverse overheidsbesturen, economische belangenverenigingen en milieugroeperingen een akkoord bereikt over de volledige aanpak van de weg. Die zal niet meer door de dorpskernen lopen. Naast de aanleg van de nieuwe verbinding, wordt tevens geld gereserveerd voor de opwaardering van landschaps- en natuurelementen en voor de aanleg van wandel- en fietspaden. Voor het project werd alvast 140 miljoen euro opzij gezet.

De provincie Belgisch-Limburg heeft het akkoord mee ondertekend aangezien het belangrijk is voor de doorstroming van het verkeer van en naar ons land. 'Ook voor onze bedrijven zal de betere aansluiting naar de economische groeipool rond Eindhoven een stap voortwaarts zijn', reageert Johann Leten van Voka Limburg. 'Anderzijds blijft ook de nieuwe verbinding een tweevaksbaan zonder inhaalmogelijkheden, wat een gemiste kans is.'