Samen met haar man Marc Bogaerts trok Carin (60) op 10 juni naar het hotel Diamante Beach in het Calpe. Maar wat een deugddoende, ontspannende vakantie moest worden draaide anders uit. ‘Twee dagen voor we naar huis moesten, begon ik ziek te worden. Ik wist meteen dat het iets erger was dan zomaar een griepje’, zegt Carin.

Terug thuis bleek het te gaan om een legionellabesmetting. ‘Mijn vrouw werd meteen doorgestuurd naar de spoedafdeling van het ziekenhuis. Vier dagen lang heeft ze op de afdeling intensieve zorgen gelegen. Haar leven hing echt aan een zijden draadje. De dokters dachten dat ze het niet zou halen’, vervolgt Marc. ‘Daarna moest ze nog zes dagen op de dienst hartbewaking blijven en vanaf toen zo'n tien dagen op een gewone kamer. Sinds kort is ze terug thuis, maar het herstel verloopt niet vlot.’

Tweede slachtoffer

Het kan nog maanden duren voor Carin weer de oude is. ‘Mijn longen zijn zo zwaar beschadigd dat ik dag en nacht aan een zuurstoffles moet hangen. Tweeduizend liter zuurstof per dag en dat voor waarschijnlijk nog zoveel maanden, want de dokters kunnen mij niet zeggen wanneer en óf ik ooit wel ga herstellen.’

Het koppel nam een advocaat onder de arm en diende een klacht in tegen de reisorganisatie. Carin Sanders is al het tweede slachtoffer met een officiële klacht tegen Jetair. Het hotel ging na de nieuwe gevallen van besmetting dicht, maar is sinds 14 juli weer open. ‘Jetair wist al sinds december 2011 dat er in het hotel mensen besmet zijn geraakt met legionella. In januari hebben wij onze reis geboekt. In die maand zijn er zelfs nog dodelijke slachtoffers gevallen. Zelfs dan nog haalt Jetair het niet in zijn hoofd om toeristen weg te houden van het hotel. Als je zoiets doet, speel je met mensenlevens. We eisen een schadevergoeding.’

Verzekering

Reisorganisatie Jetair belooft tussen te komen in de kosten. ‘We hebben begrip voor de reactie van deze mensen en we begrijpen de klacht. We hebben hier een verzekering voor en we zullen dan ook contact opnemen met de vrouw om de schade te vergoeden.Zodra we melding kregen van deze problemen, hebben we dit hotel uit ons aanbod gehaald. We hebben beslist om ook in de toekomst niet meer met dit hotel samen te werken. Dit mag nooit meer gebeuren.’