Je jonge spruit omtoveren tot een fitnesstoestel, klinkt u dat vreemd in de oren? In Amerika doen ze het al jaren. Sinds de 36-jarige Joshua Levitt een boek uitbracht met fitnessoefeningen zoals ‘babyheffen' en ‘kiekeboe', ging plots de ene mama – én papa – na de andere aan het ‘babyfitnessen'. Bedoeling is niet om de spieren van je kind te versterken, wel om jezelf te verlossen van je overtollige kilo's door onder meer je kind als gewicht te gebruiken.

Emotionele band versterken

‘Een typische voorbeeldoefening is babyheffen', zegt Annelore Marynissen van het pr-bureau O Sérieux. ‘Daarbij lig je op je rug, en terwijl je je kind onder zijn oksels vasthoudt, hef je het op en neer. Een variatie daarop is je kind opzij bewegen. Ook kan je sit-ups doen terwijl je baby op je benen rust. Telkens je rechtkomt maak je oogcontact, wat de inspanning aangenamer maakt.'

In ons land kunnen ouders voor het eerst kennismaken met de opmerkelijke fitnesstrend op 10augustus. Dan organiseert drogisterijketen Kruidvat in de Stadsfeestzaal van Antwerpen een oefensessie om haar nieuwe collectie babyspullen te promoten. ‘We hadden plaats voor vijftien ouders, maar alle plekken zijn al ingevuld', zegt Marynissen. ‘Enige voorwaarde is dat je baby minimaal zes en maximaal twaalf maanden oud is. Dan bieden de nekspieren voldoende ondersteuning, en is je kind nog niet te zwaar om te tillen.' Bijkomend voordeel zou zijn dat het de emotionele band met je kind versterkt.

‘Na je bevalling moet je veel bewegen', reageert personal trainer Joran Van Gompel op het initiatief. ‘Dat je voor deze oefeningen geen babysit hoeft te zoeken en dat je je niet hoeft te verplaatsen, is positief. Dat verlaagt de drempel tot bewegen. Maar het is toch opletten geblazen. Als je spieren verzuren of verkrampen, kunnen er ongelukken gebeuren. Enige voorzichtigheid is dus wel op zijn plaats.'