‘Welcome to this special Tomorrowland flight. We have some surprises for you.’

Dát hadden de 140 passagiers van de vlucht Barcelona-Brussel al door, toen ze instapten in een Airbus 319, die met stickers en flikkerende lampjes gepimpt was tot partyplane. Een kleurrijk gezelschap met vaak niet meer aan dan slippers, een zwembroek, een zonnebril en een pet, slaapmat onder de arm. Onder hen niet enkel Spanjaarden maar ook Brazilianen, Fransen en Australiërs. Op datzelfde moment checken in nog 16 andere steden in totaal 2.000 mensen in, richting Zaventem. Onder andere vanuit New York komen ze feesten in Boom, maar alleen de vlucht vanuit Barcelona wordt een echt Tomorrowland-feest. In de andere toestellen zitten immers ook gewone passagiers.

Drie dj’s en champagne

10.20 uur: ready for take-off. Het vliegtuig maakt een wijde bocht over de Barcelonese kust, zoeft boven de Catalaanse bergen en zet koers richting ‘Tomorrowland air space’. Algauw zitten we op 12.000 meter hoogte. Twee festivalhostessen in een ultrakort jurkje en met een vlinder in het haar delen kleurige lampjes uit, de gewone stewards gaan rond met champagne - voor iedereen een miniflesje Laurent Perrier - en toastjes. De luikjes van de ramen gaan dicht en de luidsprekers in de bagagekastjes worden opengedraaid. Achterin het toestel wacht de grootste verrassing: de Belgische dj’s Dimitri Vegas, Like Mike en Yves V. Onder luid gejoel lopen ze naar voren en pompen ze de eerste dancedeuntjes uit hun laptops. Dansen en springen mag niet, veiligheidsrisico’s, weet u wel. Maar good. ‘Put your fucking hands up!’ Een bede die de jongelui nog drie dagen lang zullen aanhoren.

Ook aan boord: een breed glimlachende woordvoerder van Brussels Airlines, Geert Sciot. De package deals - vliegticket, transfer, festivalticket en camping - zijn uitgedraaid op een lucratieve business. ‘Brussels Airlines boekt hiermee een omzet van 600.000 euro’, verklapt Sciot. ‘Volgend jaar gaan we nóg meer tickets reserveren. De vraag overschreed dit jaar ruimschoots het aanbod. Alleen al in New York waren er drieduizend gegadigden.’

New Yorkers betaalden 1.200 euro voor het pakket, vanuit Barcelona waren er deals vanaf 550 euro. ‘Er zijn zelfs Belgen die zo’n vliegpakket hebben gekocht om toch maar aan een ticket voor het festival te geraken. Tomorrowland trekt doorgaans een kapitaalkrachtiger publiek aan.’

De passagiers willen maar één ding: naar Tomorrowland en wel snel mogelijk. Waarom? ‘Het zit ‘m in de combinatie van de beste artiesten ter wereld, de sfeer, de tot in detail uitgewerkte decoratie en 180.000 mensen die vanover de hele wereld naar hier komen’, zegt Ed (21) uit Australië. De meeste passagiers ontdekten het festival via internetfilmpjes of verhalen van vrienden.

‘In Spanje is Tomorrowland een hype. Iedereen kent het festival’, zeggen Jairo (23), Jonathan (25) en Luis (25). De jonge Spanjaarden hebben geen last van de economische crisis in hun land. ‘Wij zijn professionele pokerspelers en leven in een bubbel. We wilden eigenlijk een mansion (9.600 euro, nvdr.) huren op de camping, maar alles was al weg.’

Madeleine (20) uit Newcastle, vliegt mee samen met haar vriendin Jess, die momenteel in Frankrijk woont. ‘Ik heb vier maanden extra shifts gedraaid in een bar om deze trip te kunnen betalen. Jess zegt dat het de beste drie dagen van mijn leven worden.’

15.000 kampeerders

En dan zet de piloot de landing in, maar niet zonder nog een extraatje. Rechtsonder doemt het logo van Tomorrowland op, als graancirkel in een veld. Vandaar gaat het in één rechte lijn naar de camping, waar al van ‘s middags een pre party aan de gang is. Tegen ‘s avonds waren daar maar liefst al 15.000 kampeerders aangekomen, die geen seconde langer meer konden wachten.