's Werelds grootste softwarebedrijf hoopt met de omschakeling het verloren marktaandeel op Google's snelgroeiende Gmail te keren. Microsoft denkt voordeel te trekken van zijn merk Outlook, dat in het Officepakket al een veelgebruikt mailprogramma in het zakelijk verkeer is.

De nieuwe versie van Outlook krijgt een nieuw overzichtelijk uiterlijk, links met sociale media en toepassingen om junkmail tegen te gaan.

Hotmail was in juni nog steeds de grootste online maildienst met 324 miljoen gebruikers, of ongeveer 36 procent van de wereldmarkt. Maar de dienst verliest steeds meer klanten aan Google's Gmail, de snelst groeiende rivaal met ongeveer 31 procent van de markt. Yahoo mail blijft constant met een marktaandeel van ongeveer 32 procent.

Ook de opkomst van sociale media werkt in het nadeel van Hotmail. "Er is veel veranderd in de laatste 8 jaar en we denken dat het tijd is voor een frisse kijk op e-mail", zei vice-president Chris Jones van Microsoft's Windows Live in een toelichting.

Hotmail werd gelanceerd in 1996 en was een van de eerste online e-maildiensten.