Voor de gemeenten en kleine steden in België waren de koopjes de voorbije maand geen succes. Brussel gaat licht in tegen die trend. Dat blijkt uit cijfers van het NSZ (Neutraal Syndicaat voor de Zelfstandigen): er is 1,2 procent meer verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar, terwijl het nationale gemiddelde op 0,5 procent ligt. Dat heeft de hoofdstad te danken aan haar grote winkelstraten, weet voorzitter Christine Mattheeuws. ‘Als de koopjes beginnen, proberen de mensen zo veel mogelijk winkels op korte termijn te bezoeken. Daarvoor moet je in de grote steden zijn. Ook shoppingcentra als Westland hebben het om die reden niet slecht gedaan.’

Toch zijn de handelaars niet onverdeeld tevreden. ‘Uit bevragingen voor de koopjesperiode weten we dat de winkels enorm veel stock hadden. Dat is omdat de zon er in de lente nooit echt doorgekomen is. Bijgevolg was er gemiddeld een meerverkoop van 3,5 procent verwacht tegenover 2011. Dat is helaas niet gelukt’, aldus Mattheeuws.

De grote boosdoener was niet verrassend het slechte weer. ‘Als het regent blijven de mensen vaker thuis. En in juli heeft het minstens drie weken geregend. Alleen de laatste week kwam de zon erdoor. Daardoor zijn er minder zomerspullen verkocht dan anders. Ik hoorde dat de herfstcollectie het vrij goed gedaan heeft. Dat is toch verrassend in het begin van de zomer.’

Aan de handelaars heeft het niet gelegen, benadrukt Mattheeuws. ‘Veel sneller dan anders waren er al kortingen van -30 en -40 procent. Er zijn ook meer producten aan -60 procent geëindigd. Gelukkig voor de horeca was de laatste week zonnig. Maar met één week maak je je maand niet goed.’

Zelfstandigenorganisatie Unizo voegt daaraan toe dat de nationale feestdag dit jaar in het weekend viel. Ook dat heeft volgens hen een negatieve invloed op de resultaten. Unizo verwacht dat er voor de nieuwe herfst- en wintercollectie geen omzetstijging zal komen.