De campagne om buurtwinkels te promoten past binnen eerdere acties, zoals shoppen in het centrum op zondag en het project in de Belle Epoquewijk. ‘Buurtwinkels zijn nodig om aangename en leefbare buurten te behouden. Ook op het vlak van sociale controle en veiligheid vervullen de plaatselijke handelszaken een belangrijke rol. De handelaar is de eerste wijkagent’, zegt schepen Bart Bronders (SP.A), voorzitter van het Economisch Huis.

Babs Design ontwierp een passend logo voor de promotiecampagne, die vrijdag gelanceerd werd in de Vuurtorenwijk. ‘Naast een overzicht van de straten, bevat dit plan informatie over lokale handelaars. Het is de bedoeling om het plan ruim te verdelen, ook bij vastgoedkantoren. Met de kaart wil het Economisch Huis de nieuwe bewoners van de Vuurtorenwijk bekendmaken met het gevarieerde netwerk aan buurtwinkels. De kaart zal verdeeld worden bij alle bewoners van het Militair Hospitaal en later ook bij de bewoners van het nieuwe project aan de Hendrik Baelskaai’, aldus Bronders.

De campagne gaat gepaard met een bakkersactie. Het plan wordt op zondag 12 augustus samen met een bon verspreid, die ingeruild kan worden voor twee pistolets bij bakkerij Christina, bakkerij Willem of fijnbakkerij Lieven

Handelaars tevreden

De plaatselijke handelaars zijn tevreden over het initiatief. ‘Hoe meer mensen er in de wijk kopen, hoe beter. We kunnen investeringen in de eigen wijk enkel aanmoedigen’, zegt Fernand Willaert, van electrozaak Willaert Data Systems in de Noordzeestraat.

Fernand is voorzitter van de Handelaarsbond, die het initiatief ondersteunt. ‘Het doel van onze vereniging is om shoppen bij de plaatselijke winkels te bevorderen. De campagne past daar perfect in. De mensen moeten overtuigd geraken dat ze niet naar het centrum moeten om iets te kopen, maar dat ze in onze wijk terechtkunnen’, zegt Fernand Willaert.

Na de Vuurtorenwijk in augustus, komen in september de wijken Konterdam, Stene en Zandvoorde aan bod. In oktober is het de beurt aan Mariakerke en Raversijde.