‘Het aantal klachten over snelheidsduivels neemt de jongste tijd enorm toe. Daarom hebben we ons een snelheidsmeter gekocht. Op sommige plaatsen meet die tot tachtig procent overtredingen. Het is dus inderdaad een gigantisch probleem. Maar tegelijk is de snelheid remmen een moeilijke evenwichtsoefening. Het flitsen heeft zijn effect, maar slechts tot op een beperkt niveau. Sommigen hebben er ook kritiek op. Daarom opteren we nu voor fysisch afdwingbare maatregelen. Door de proefopstelling moet de voet wel van het gaspedaal.’

Eerder werden op dezelfde plaatsen al verkeerskussens geplaatst. ‘Die hebben we moeten weghalen’, geeft burgemeester Poelaert toe. ‘Omdat ze door trillingen en harde bonken overlast veroorzaakten bij de omwonenden. Ze zijn ook niet altijd effectief. Sommige chauffeurs durven ze aan hoge snelheid te nemen. Een verloren kost zijn ze niet. We gaan die kussens nu aanbrengen op plaatsen waar geen bewoning is.’

De evaluatie van de proefopstelling volgt na ongeveer dertig dagen. ‘Nu al horen we dat de nadars te ver van elkaar staan’, zegt de burgemeester. ‘Kan, maar we moeten natuurlijk ook rekening houden met bussen en landbouwvoertuigen. Als de evaluatie gunstig is, komt er een definitieve opstelling om een halt toe te roepen aan sterk overdreven snelheid.’