Straffeloos door Frankrijk razen behoort definitief tot het verleden. Tot 1 juli moesten Belgen die in Frankrijk geflitst werden zich daar meestal niet veel zorgen om maken. Tenzij ze meteen door de politie werden tegengehouden om de boete onmiddelijk te betalen. Maar sinds 1 juli stuurt Frankrijk ook de boetes van automatische flitstoestellen door naar de Belgische overtreders.

1.500 euro en meer

En die boetes zijn niet van de poes. Wie 20 kilometer per uur te snel rijdt op een open weg betaalt algauw 135 euro. Snelheidsduivels die meer dan 50 kilometer per uur te hard rijden, kunnen zelfs boetes van 1.500 euro en meer in de bus krijgen. De tarieven voor overtredingen in de bebouwde kom liggen zelfs nog hoger.

De reden voor deze harde aanpak is eenvoudig: na enkele goede jaren met minder verkeersslachtoffers is het aantal doden en gewonden op de Franse wegen opnieuw gaan stijgen. Daarom rijzen de flitspalen er als paddestoelen uit de grond. Politie en gendarmerie kregen ook heel strenge richtlijnen mee. ‘De flitstoestellen staan scherp afgesteld en de tolerantie is echt niet groot', weet Maarten Matienko van VAB.

Van 130 naar 90 km/uur

‘Op heel wat autowegen is de snelheid op sommige stroken bovendien beperkt tot 110 of zelfs 90 kilometer per uur in plaats van 130. Daar wordt erg veel en erg streng gecontroleerd. Vergeet ook niet dat de maximaal toegelaten snelheid op de Franse autowegen bij regenweer zakt van 130 naar 110 kilometer per uur.'

‘Niet betalen is geen goed idee', zegt de VAB. ‘Want bij een volgende controle moet je toch betalen en dat bedrag zal hoger liggen dan dat van de oorspronkelijke boete. Uw voertuig kan zelfs in beslag genomen worden zolang de boete niet betaald is.'

De eerste Franse flitsboetes zijn al verstuurd. Meestal duurt het drie tot vier weken alvorens de overtreder hem hier in de bus krijgt.