Het huidige bagagesorteercentrum, onder de vertrekhal, raakt op piekmomenten verzadigd. Op Pier A wordt daarom een bijkomend sorteercentrum uitgetest. Bagage zal nu niet langer in karretjes over het tarmac gereden moeten worden, en dat zou enorme tijdswinst moeten opleveren, 'zowel voor vertrekkende, aankomende als voor transferbagage', aldus projectmanager Dries Dewanckel.

28 km per uur

Het sorteercentrum wordt met bijna 8 kilometer aan nieuwe transportbanden  verbonden met de luchthaventerminal. 'In een tunnel onder het tarmac verplaatst de bagage zich aan 28 kilometer per uur', zegt Dewanckel nog op Radio 1. Vooral voor transfervluchten wordt er gemikt op tijdswinst.

Brussels Airport bestelde het systeem in 2001 en had er 40 miljoen euro voor over. Door het nieuwe systeem is er bovendien minder kans dat bagage verdwijnt. 'koffers komen terecht in een bak, voorzien van een altijd traceerbare RFID-tag', aldus Benny Vervoort.

Hub

Die tijdswinst is belangrijk, want Brussels Airport wil een Europese draaischijf worden voor transfers. 'Brussels Airport is een hub aan het uitbouwen, en het is daarbij heel belangrijk dat een transfer vlot verloopt', aldus nog Dewanckel, 'om meer passagiers en meer vluchten aan te trekken'.

Het nieuwe sorteercentrum moet uiteindelijk wel zorgen voor minder vertragingen en opstoppingen op alle bes