Van onze medewerker

 

Het project draagt voorlopig de werknaam Lavani, naar de voorganger van Phoenix Carpets. Een deel van die fabriek moet nog worden gesloopt. Zodra dat achter de rug is, kunnen er op de vrijgekomen terreinen in hartje Izegem vijftien woningen, een parking met 76 plaatsen en fiets- en voetpaden worden gebouwd. Het geheel zit gekneld tussen de Kruisstraat en de Roeselaarsestraat, de Nederweg en de Molenweg.

De parking zal aansluiten op de al bestaande parking naast de muziekacademie. ‘Meteen komen we tegemoet aan de vraag van de academie naar nooduitwegen en extra parkeerruimte’, zegt schepen van Openbare Werken Dirk Van Walleghem (CD&V).

Promotor aanduiden

Met het project toont Izegem aan dat er niet alleen aan de rand van de stad ruimte is voor nieuwe woningen, maar ook in het centrum. De voorbije jaren werden al enkele gelijkaardige projecten gerealiseerd, zoals aan het Herman Roelstraeteplein en het Cyriel Tangheplein. Het ging toen telkens om gewezen borstelfabrieken die plaats ruimden. Nu zijn het de restanten van textielbedrijf De Spiegelaere en tapijtfabriek Phoenix Carpets die worden afgebroken. Ook werden enkele privé-eigendommen aangekocht om de site compleet te maken. Voor de realisatie gaat de stad scheep met de WVI, de West-Vlaamse Intercommunale.

‘Als WVI nemen we het onderdeel van de woningen op ons, de stad tekent voor de parkeerplaatsen’, licht algemeen directeur Geert Sanders van de WVI toe. ‘Voor het project-Lavani zijn we al eind 2006 begonnen met het opkopen van de verlaten gebouwen. Het is de bedoeling dat na de sloop de parking meteen wordt aangelegd in grind, daarna beginnen we met de bouw van de woningen. Via een wedstrijd zal een projectontwikkelaar worden gekozen, die begin volgend jaar aan de slag kan gaan. In afwachting zullen we de wegen aanleggen en de nutsleidingen realiseren.’

Voetgangers en fietsers zullen de site kunnen kruisen en zo sneller van de ene naar de andere straat raken. 

Aan het geheel kleeft een aardig kostenplaatje. De sloop van de fabrieken alleen kost 75.000 euro, de aanleg van de parking nog eens 90.000 euro. De Vlaamse overheid ziet graag dat steden binnen het centrum oude sites renoveren en trekt daarom subsidies uit.