1. ‘Ik heb geen tijd’
Als je jachtig leeft zal je nooit tijd hebben om voldoende aandacht te besteden aan gezonde voeding en beweging. Maak tijd door vroeger op te staan of ’s avonds wat minder voor de televisie te hangen.

2. ‘Een sportabonnement is te duur’
Ja, de kosten voor een sportabonnement kunnen hoog oplopen. Maar je kan hier creatief mee omspringen. Koop bijvoorbeeld twee flessen water van twee liter en gebruik ze als gewichten.

3. ‘Het is te zwaar’
Klopt volledig: maar je bent sterker dan je denkt en kan ook meer aan dan je denkt. Zet door en je zal merken dat je leven zal veranderen als je je nieuwe, gezonde ritueel volhoudt. Bepaal zelf de intensiteit van je sportschema, zo blijft het leuk.

4. ‘Ik eet te graag’
Wie zegt dat je niet mag eten? Eet gerust vijf keer per dag en smul van wat je wil. De kunst is echter om op de juiste tijdstippen de juiste hoeveelheden en combinaties naar binnen te werken. Een diëtiste kan je hierbij helpen.

5. ‘Ik weet niet waar te beginnen’
Haal dikmakende voedingsmiddelen uit je kasten en vervang ze door gezonde etenswaren. Ga vervolgens een wandeling maken en zie het als de eerste tocht naar een betere conditie.

6. ‘Ik heb te weinig doorzettingsvermogen’
Overtollige kilo’s verliezen heeft niet zozeer iets met doorzettingsvermogen te maken, maar meer met kleine beloftes aan jezelf nakomen. Bijvoorbeeld: ik heb vandaag al een ijsje gegeten, ik neem er niet nog eentje. Probeer regelmatig nieuwe dingen uit. Deze maken je dieet gevarieerd waardoor het vlotter verloopt.

7. ‘Mijn vrienden steunen me niet’
Je bent heus niet de eerste die vindt dat een vriend(in) zich te weinig inleeft in je afslankingsproces. Maar daarom hoef je al jouw regeltjes niet overboord te gooien. Wie weet vind je online of in de fitness wel iemand om ervaringen mee uit te wisselen.

8. ‘Ik heb een medische aandoening’
Dit kan effectief een grote invloed hebben op je sport- en eetgewoonten. Maar ga voor alle zekerheid toch eens langs bij een arts. Misschien kamp je met een tamelijk onschuldig kwaaltje zoals een luie darm of hoofdpijn. Een verandering in je eetpatroon en meer beweging kunnen je klachten verlichten.