Na de persconferentie stuurde Magnette ook onderstaande tweet de wereld in.

De kans is zeer groot dat de PS de verkiezingen in Charleroi wint. Bij de verschillende verkiezingen in het voorbije decennium is de partij steeds de grootste gebleven in de kieskring Charleroi, ook in volle schandaalsfeer. Het is met andere woorden zeer waarschijnlijk dat Magnette de federale regering verlaat. 

Op wie hem eventueel moet vervangen binnen de regering, wil Magnette niet vooruitlopen. Dat is het prerogatief van de partijvoorzitter, luidt het. Al herinnert hij eraan dat de PS-federatie van Charleroi steeds een vertegenwoordiger heeft gehad toen de PS aan de macht was.

Kroonprins

Paul Magnette is sinds december 2011 de minister van Overheidsbedrijven, Wetenschapsbeleid en Ontwikkelingssamenwerking. Voordien was hij minister van Klimaat en Energie. Hij kreeg die functie in 2007 in de regering-Verhofstadt III en behield die portefeuilles ook onder de premiers Yves Leterme en Herman Van Rompuy.

Magnette wordt vaak bestempeld als 'de kroonprins' van de PS, de opvolger van Elio Di Rupo. Die had Magnette in 2007 verzocht om in de politiek te gaan en orde op zaken te stellen in het door corruptie geplaagde Charleroi. Maar datzelfde jaar nog werd hij tot minister benoemd op het federale niveau. 

Voor hij in de politiek stapte was Magnette in de eerste plaats hoogleraar politieke wetenschappen aan de ULB. Hij was aan diezelfde universiteit ook vijf jaar lang de directeur van het Instituut voor Europese Studies.

'Friendly City'

Magnette heeft zijn liefde voor Charleroi en zijn interesse voor lokale politiek nooit onder steoelen of banken gestoken. In een interview met De Standaard in april 2011 werd hem nog gevraagd of hij niet liever burgemeester zou zijn dan federaal minister. 

'Misschien wel, maar voorlopig zit ik nog op die federale molen en niemand kan zeggen hoe lang hij nog verder zal draaien', klonk het toen. 'In een federale regering ben je beperkt door tal van mechanismen waardoor de zaak op de sporen blijft. Grote hervormingen zoals in het begin van de twintigste eeuw, kan je nu niet meer doen. Maar in een stad, daar kan je nog echt een visie ontwikkelen.'

Hij zei in datzelfde gesprek dat Charleroi 'the friendly city' moet worden, in analogie met de luchthaven van de stad, die als baseline 'the friendly airport' kreeg. 'Een aantrekkelijke stad waar de inwoners een betaalbare woning vinden, een job, scholen en opvang voor de kinderen, dát willen de mensen', zei Magnette.