In de tunnels Jubelpark en Wet zijn tachtig mensen dag en nacht aan het werk. De voorziene duur van de werkzaamheden is 90 dagen, wat betekent dat ze al op 8 september afgelopen kunnen zijn. Maar het is te vroeg om te zeggen of dat effectief het geval zal zijn. 'We kunnen altijd een lastminutevertraging oplopen', zegt Camille Thiry.

Omdat de tunnels dagelijks veel autoverkeer slikken, moest voor de duur van de werken een alternatief omleidingsplan uitgewerkt worden. Volgens Mobiel Brussel heeft dat vrij goed gewerkt. 'In het begin was het moeilijk omdat de mensen nog een afwachtende houding aannamen, ze hadden tijd nodig om te wennen aan de nieuwe routes. In juli en augustus was het dan weer zeer rustig', aldus Thiry.

De NMBS kan moeilijk zeggen of door de werken en de sluiting van de tunnels meer mensen de trein genomen hebben. De Brusselse openbaarvervoermaatschappij MIVB spreekt van een weinig spectaculaire stijging van het aantal metro-, tram- en busgebruikers. Wel namen duidelijk meer mensen de fiets. Volgens Camille Thiry is dat te danken aan de extra fietsstrook in de Wetstraat.