De reden voor de hoge schulden van onze spoorwegen is volgens bevoegd minister Magnette (PS) dat niemand echt verantwoordelijk is voor de schulden.

'De NMBS kijkt al vele jaren tegen een tekort aan. De staat heeft al vaak de schulden van de spoorwegen op zich moeten nemen,' zei hij op Radio 1. 'Gelukkig blijft de financiële geloofwaardigheid, de rating, van de groep voorlopig stabiel.'

Maar Magnette beseft dat een structurele oplossing nodig is.

Eén van de grootste problemen is de structuur, denkt hij. De holding moet de schulden beheren, maar maakt de schulden niet zelf. Dat doen infrastructuurbeheerder Infrabel en spoorwegmaatschappij NMBS. Maar die zijn dan weer niet verantwoordelijk. Magnette wil dat de entiteiten zelf een duidelijke missie en een duidelijke dotatie krijgen.

Over die nieuwe structuur met twee in plaats van drie entiteiten heeft Magnette al een akkoord van de regeringstop. Maar het is een principe-akkoord dat nog moet worden uitgewerkt. Eenvoudig wordt dat niet. Er volgt nog een rondje touwtrekken over welk bedrijf binnen de spoorwegen welke bevoegdheden krijgt, en welke politieke pion welk bedrijf mag leiden.

Ook de vakbonden roeren zich. Jos Digneffe, topman van de socialistische bond, stelt in De Standaard dat een tweedeling geen oplossing is. Hij pleit voor een geïntegreerd bedrijf met één baas. Belangrijker voor de bonden is dat het personeel één en hetzelfde statuut heeft. Op Radio 1 zei Magnette dat hij bereid is om dat te bestuderen.

Magnette is ook duidelijk zinnens het investeringsplan voor de NMBS én de hervorming van de NMBS af te werken voor hij burgemeester wordt van Charleroi - als de kiezers hem de sjerp geven op 14 oktober welteverstaan.