Beide partijen bleven bij hun standpunt. De bonden willen een geïntegreerde structuur, Magnette een tweeledige met vervoersmaatschappij NMBS en infrastructuurbeheerder Infrabel.

De spoorbonden trokken na de ontmoeting naar hun achterban. Eerder op de week zei de, Franstalige, secretaris-generaal van de socialistische spoorbond, Michel Abdissi, dat een eventuele stakingsaanzegging tussen de agendapunten staat.

Na afloop van consultatie spreekt ACOD Spoor zich opnieuw uit voor de geïntegreerde structuur en een eenheidsstatuut. Op de VRT-radio zei Magnette overigens 'het idee van een zelfde statuut voor iedereen te steunen', maar dus niet in een eenheidsstructuur.

Maar de vakbond waarschuwt ook. Het nationaal uitvoerend bureau heeft zijn vertegenwoordigers 'gemandateerd om de onderhandelingen aan te vatten op deze basis en indien noodzakelijk de nodige maatregelen te treffen om de gestelde objectieven te realiseren'.

ACV-Transcom: 'Overleg aanhouden'

Bij de christelijke spoorbond ACV-Transcom kreeg het bestuur het mandaat het overleg aan te houden en te kijken wat in gemeenschappelijk vakbondsfront mogelijk is. 'We moeten in gesprek blijven gaan en kijken wat concreet op papier gezet wordt. In functie daarvan zullen we ageren', aldus Luc Piens. Hij betreurt vanuit de regering nog geen enkel voorstel op papier gekregen te hebben, 'enkel intenties'.

Beide vakbonden stemmen vrijdag de violen tijdens overleg. Maandagnamiddag is er een nieuwe ontmoeting met de minister.