Het tweede kwartaal maakte bezoekersgewijs veel goed, want na de eerste drie maanden van het jaar stond de teller op -11 procent. 'Het sterkere filmaanbod en de bioscoopgunstige weersomstandigheden in het begin van het tweede kwartaal konden het aanzienlijke verlies aan bezoekers in het eerste kwartaal ombuigen', luidt het.

De bezoekersdaling is ook volledig te wijten aan Spanje, 'waar het gebrek aan lokaal filmaanbod en de zware economische crisis wegen op het bioscoopbezoek', aldus Kinepolis. De Spaanse bioscopen van Kinepolis lokten 1,8 miljoen mensen, ruim 12 procent minder dan het jaar ervoor.

In België lokte de groep 4,4 miljoen bezoekers in de eerste jaarhelft, 1,4 procent meer dan een jaar eerder. Frankrijk en Zwitserland bleven ongeveer stabiel. Kinepolis boekte in het eerst semester een omzet van 117,3 miljoen euro (+5,3 procent) en een nettowinst van 14,9 miljoen euro (+7 procent).

Het derde kwartaal is niet zo goed van start gegaan. 'Ondanks het gunstige bioscoopweer bleven de bezoekcijfers in juli en de eerste helft van augustus beneden verwachting', luidt het donderdag.

Kinepolis is aanwezig in België (11 bioscopen), Frankrijk (7), Spanje (3) en Zwitserland (1). België is goed voor 67 procent van de omzet.