Vrijdagnacht zullen een honderdtal arbeiders zo'n 2.200 verkeersborden aanpassen. Op de snelheidswegen waar de nieuwe maximumsnelheid geldt, mochten automobilisten vroeger 100 of 120 kilometer per uur rijden.

Minister Schultz sprak vrijdag van 'een historische stap vooruit'. De nieuwe snelheidslimiet zal het rijcomfort voor de automobilisten volgens haar verhogen: 'De weggebruiker krijgt de ruimte en mag harder rijden, rekening houdend met veiligheid, natuur en milieu.' 

Schultz liet bovendien berekenen dat de reistijdwinst over alle snelwegen gezien 1 procent bedraagt. Die tijdsbesparing levert de Nederlandse economie jaarlijks 75 miljoen euro op.

'Jungle van snelheidszones'

De mobiliteitsorganisatie ANWB stelt dat er met de nieuwe regeling de jungle van snelheidszones alleen maar groter maakt. Zo geldt op sommige plaatsen de nieuwe limiet enkel 's avonds of 's nachts. 'Automobilisten moeten voortdurend oppassen hoe snel zij waar en wanneer mogen rijden', aldus een woordvoerder.

Enkele linkse oppositiepartijen zijn vooral bevreesd voor meer milieuvervuiling en denken dat de hogere snelheden meer ongevallen met zich mee zullen brengen.