Donderdagmiddag, omstreeks 16 uur in de tunnel onder het Leuvense station. De spits trekt zich op gang, de school is uit, en dat is merkbaar in de stationstunnel. Van beide kanten, waar de weg telkens omlaag de tunnel inloopt, stromen fietsers toe. Veel vouwfietsen, een enkele fixie, maar vooral veel schoolkinderen met stadsfietsen. Net voor ze de tunnel inrijden, of enkele meters in de tunnel, stappen ze allemaal plichtsgetrouw af. Sommigen wagen het er toch op, door met een voet op een pedaal door de tunnel te freewheelen. Nochtans zijn fietsers hier enkel nog welkom met de fiets aan de hand. Nadat de Spoorwegpolitie jarenlang een oogje dichtkneep, wordt het fietsverbod in de tunnel sinds maandag bekrachtigd met onmiddellijke boetes van 50 euro.

‘Omwille van het snelheidsverschil met wandelaars, in combinatie met roekeloos gedrag, werd aan het einde van de zomer besloten om strenger toe te zien op het fietsverbod’, vertelt Alain Peeters van de Leuvense Spoorwegpolitie. ‘We voerden een ambitieuze preventiecampagne, waarbij we vooral probeerden om de jeugd aan te spreken: via boodschappen op de informatieborden in de tunnel, maar ook via sociale mediakanalen zoals facebook en twitter. Daarnaast spraken we overtreders ook aan, met enkel een waarschuwing als gevolg.’ De preventiecampagne liep maandag af, maar veel boetes werden er nog niet uitgeschreven. ‘De campagne heeft duidelijk effect gehad’, stelt Peeters. ‘Wij hebben tot nog toe minder dan vijf overtreders kunnen betrappen.’

De meeste fietsers beamen dat de strenge maatregel de tunnel veel veiliger maakt. ‘Ik doe het al jaren zo, dus ik vind het zeker geen opgave’, zegt Myriam, die met haar dochter achterop door de tunnel stapt. Anderen hebben van de campagne niets opgevangen, maar respecteren het verbodsbord dat aan beide kanten van de tunnel omhoog hangt. Tussen al de wandelende fietsers in, slingert een jongeman zich op zijn fiets toch tussen de massa door. Net traag genoeg om hem in te halen. ‘Ik weet van niets’, brengt Jan verbaasd uit. ‘Ik ga elke dag werken met de trein en rijd vanuit Kessel-Lo steevast al fietsend de tunnel door. Van een campagne of spoorwegpolitie heb ik nog niets opgemerkt, laat staan dat facebook me wijzer maakte. Dan stap ik wel af, die 50 euro is het nu niet waard.’

‘Op geregelde momenten passeert er een patrouille van de Spoorwegpolitie’, besluit Peeters. ‘Twee maal per dag tijdens de spits, maar zeker ook op woensdagnamiddag.’