‘Het stimuleert onze verkopers om goede resultaten neer te zetten en het bindt hen aan het bedrijf. Het kost veel geld, maar het is het meer dan waard.' Jef Stoffels van het bedrijf Esko uit Gent heeft zich de luxueuze snoepreis die het bedrijf in april liet organiseren nog geen moment beklaagd.

De tien beste verkopers uit de Europese afdeling van deze leverancier van apparatuur om verpakkingen te maken, mochten voor een week mee naar het paradijselijke Mauritius. Daar sliepen ze in de meest uitgelezen hotels en lodges, mochten ze met boten gaan varen, werd een kasteel speciaal voor hen afgehuurd, waar na het galadiner een gigantisch vuurwerk werd afgeschoten.

Een ongelooflijk cadeau, het mooiste personeelscadeau ter wereld. Het Brugse bedrijf Borealis, dat de trip organiseerde, won er deze week een prijs mee in Peking voor beste incentive of bedrijfsreis wereldwijd.

‘Het was ongelooflijk. Ik heb mensen zien huilen na de reis. Werknemers die zeiden dat de trip mooier was dan hun trouw en de huwelijksreis nadien', zegt Dries Jacobus van Borealis. ‘En hun vrouwen beaamden dat, want zij mochten ook mee.'

Het is het tweede jaar dat Esko zo'n reis organiseert: vorig jaar mochten de beste tien naar Rio. ‘In de VS wordt dat soort reizen als beloning al veel langer georganiseerd, en hier zijn er ook al talloze bedrijven die het doen', zegt Stoffels.

Alleen de allerbesten

De bedoeling is duidelijk: iedereen harder laten werken, iedereen beter laten doen dan zijn collega. ‘Wij spelen het competitieve element stevig uit, dat geef ik toe', zegt Stoffels. ‘Alleen de beste tien van in totaal meer dan tweehonderd verkopers gaan mee, we zijn daar heel strikt in. We werken op basis van targets: wie het beste resultaat neerzet, krijgt een ticket. Dan is er geen discussie mogelijk.'

Dat zorgt niet voor geruzie en tegenwerking onder collega's, zegt Stoffels. ‘Integendeel. Het prikkelt iedereen om een tandje bij te steken. Sinds de tien terug zijn van Mauritius, circuleren hier foto's van hun belevenissen waarvan iedereen achterover valt. Iedereen gunt het hen en wil volgend jaar ook zoiets meemaken. In die zin is het de investering zeker waard.'

De reis naar Mauritius was speciaal, maar nu ook weer niet zó uitzonderlijk, zegt Dries Jacobs van Borealis. ‘We hebben al personeelsleden meegenomen om met Lamborghini's te gaan racen op een autocircuit, we hebben al met straaljagers gevlogen, parabolische vluchten gemaakt om gewichtloosheid te voelen: je kunt het zo gek niet bedenken of bazen doen het om hun personeel te motiveren.'

Maar hoe ver moet je gaan om je beste mensen bij je bedrijf te houden? Waar moet je na Rio en Mauritius nog mee afkomen? ‘Let op: wij doen niet alléén die exotische reizen: er zijn hier ook gewone teambuildingactiviteiten', zegt Stoffels. ‘Maar die topverkopers reizen sowieso al de hele wereld af. Dan moet je bij wijze van spreken niet afkomen met een weekendje aan de kust.'

De reis naar Mauritius kostte in de tienduizenden euro's. De crisis doet bedrijven voorlopig nog niet schrappen in de snoepreisjes. ‘Wij moeten aanvragen weigeren omdat de interesse zo groot is', zegt Dries Jacobus. ‘Al zullen bedrijven nu misschien 800 euro per werknemer uitgeven in plaats van duizend euro. Maar op zich doet het er niet zo veel toe of je nu op Mauritius of in Italië zit. Als je er maar iets speciaals meemaakt.'