‘Fietsers en wandelaars moeten zich veilig kunnen voelen in het centrum’, zegt Vermeulen. ‘Zes jaar geleden scoorde Deinze op dat punt zwak in een enquête van de krant. Na lang wikken en wegen kozen we voor een zone 30. Dat past ook bij onze stadskernhernieuwing. De zone omvat zo goed als alle straten en aanpalende straatjes in het centrum. Alleen in de Guido Gezellelaan, de Kortrijk- en Gentstraat en de Volhardingslaan houden we het bij variabele 30 km/uur-zones. Die bestaan nu al op de uren dat de scholen starten en eindigen.’

Blue bike

Ook de stationsomgeving vanaf café Aubisque op de hoek van de Poelstraat en Gaversesteenweg valt onder de zone. ‘De vijftig blue bikes waarover Deinze tegenwoordig beschikt, vragen ook om een fietsvriendelijk centrum. We zien dat het aantal gebruikers al is opgeklommen naar 510. Binnenkort zal iedereen aan het station 24 op 24 uur over zo'n fiets kunnen beschikken met een pincode. Schepen Tony De Neve (CD&V) is daar volop mee bezig.’

Door trager te rijden moet het verkeer ook vlotter doorstromen. Zowat alle gemeenteraadsleden waren gewonnen voor een zone 30. In de gemeenteraad van juni stelde raadslid Willy Bekaert (SP.A) nog dat er na de heraanleg van de Markt heel wat sneller wordt gereden dan toegelaten. ‘Ik hoop dus dat ik op de gemeenteraad iedereen kan overtuigen. De Verkeerscommissie, met onder andere vertegenwoordigers van de scholen en politie, ging akkoord. Zodra we groen licht hebben, kan de technische dienst de nodige borden bestellen, en dan kan de zone 30 snel een feit zijn.’