De luchtkwaliteit in Gent blijft een ernstig probleem, vooral in de haven en aan drukke wegen. Sinds deze maand zit Gent opnieuw boven de Europese normen voor fijn stof. De maximumnorm mag maximaal 35 keer overschreden worden. Gent zit voor 2012 al aan 37 dagen.

Vooral aan drukke kruispunten zoals aan de IJzerlaan of de Godshuizenlaan is de luchtkwaliteit slecht. Maar ook drukke, smalle straten midden in de stad, zoals de Keizer Karelstraat en de Sint-Jacobsnieuwstraat, zogenaamde street canyons , doen het niet goed. Dat blijkt uit nieuwe metingen van het Gentse Milieufront.

Roet

Het Milieufront trok zeven weken met meetapparatuur van het Vlaams Instituut voor Technologisch Onderzoek (VITO) op de fiets door de binnenstad. Ze registreerden de hoeveelheid black carbon , een roetdeeltje dat uitgestoten wordt door dieselmotoren. Tijdens meer dan veertig fietstochten verzamelden ze zo 23 uur aan meetgegevens.

Snelheid verlagen

‘De hoogste waarden werden gemeten langs de R40', zegt Steven Geirnaert van het Milieufront. ‘Niet echt een verrassing. Maar het is wel zorgwekkend dat er langs de R40 (de binnenring) vijf keer meer black carbon in de lucht zit dan in parken en verkeersvrije zones. Black carbon is afkomstig uit dieselmotoren en volgens de Wereldgezondheidsorganisatie is de uitlaat van dieselmotoren kankerverwekkend.'

Het stadsbestuur beseft dat er nog werk aan de winkel is. ‘De verdieseling van de wagens van de Vlaming blijft een enorm probleem', zegt schepen van Milieu Tom Balthazar (SP.A). ‘Maar door bijvoorbeeld de snelheid op de snelwegen rond Gent te verlagen of milieuzones in te stellen kunnen we de luchtkwaliteit verbeteren. Alleen hebben we daarvoor wel de hulp van de Vlaamse overheid nodig.'