De ferry vaarde vroeger tussen Dover en Calais voor P&O Ferries, maar lag sinds oktober 2012 in de haven van Tilbury, omdat het uit dienst gehaald werd. Het schip zal straks als de Ostend Spirit ingezet worden voor de vracht- en passagiersverbinding Oostende-Ramsgate.

Het is al de tweede keer dat TransEuropa Ferries een schip onder de naam Ostend Spirit laat varen. Toen Prins Filip begin 2010 terugkeerde naar Oostende kreeg de ferry ook die naam.

De terugkeer van het RMT-vlaggenschip naar de badstad duurde slechts één jaar. Sindsdien was TransEuropa Ferries op zoek naar een opvolger. ‘Met de Pride of Calais hebben we die eindelijk gevonden. Het schip moet een oplossing geven voor het overaanbod aan vrachttrafiek en het tekort aan capaciteit', zegt algemeen manager Dominique Penel.

De aanwinst brengt de vloot van TransEuropa Ferries opnieuw op drie schepen, naast de Larkspur en Gardenia . ‘De Ostend Spirit heeft een capaciteit van 85 begeleide vrachtwagens, 250 wagens en 1.400 passagiers. De frequentie op de route zal straks verhogen tot twaalf afvaarten per dag. Momenteel zijn dat nog acht afvaarten per dag', zegt Dominique Penel.