Als popster Madonna ijs wil, dan moet het Glacio Sorbet Coco zijn. Dat mochten ze in Rusland ondervinden. ‘Wij leveren ook aan Japanse tophotels en daar leerde Madonna ons ijs kennen. Toen ze later in Sint-Petersburg logeerde, bestelde ze ook kokossorbet. Dat hotel is toevallig een klant van ons, maar had die smaak niet voorradig. Onze distributeur heeft de sorbet in allerijl ter plaatste gebracht', zegt Peter Janssen. De ceo van Glacio en zijn rechterhand Werner Van Springel moeten nog altijd smakelijk lachen om die onbetaalbare reclame.

Het duo is sinds 2004 eigenaar van ijsroomproducent Glacio uit Beerse. De fabriek behoorde tot de Duitse Schöller-groep, maar na een overname door Nestlé was de toekomst niet langer verzekerd. Het management, waaronder het duo, nam het heft in handen. Sinds eind 2012 hebben Janssen en Van Springel elk een derde van de aandelen. Ook het Duitse DMK Eis heeft een derde in handen.

Sinds deze maand hebben Janssen en Van Springel er een gigantische uitdaging bij: van IJsboerke opnieuw een topper maken. Eergisteren maakten ze bekend dat ze het noodlijdende bedrijf uit het nabijgelegen Tielen willen overnemen. NPM, de holding van Albert Frère, kocht IJsboerke in 1997, maar beleefde weinig plezier aan die investering. Al snel dook het bedrijf in de rode cijfers en ondanks twee zware herstructureringen, bleef de motor sputteren.

Exclusieve producten

Hoe zullen de twee Kempense crèmeboeren , zoals ze zichzelf wel eens noemen, slagen waarin de rijkste Belg faalde? Een van de oplossingen ziet Janssen in het afstoten van de huis-aan-huisverkoop. ‘Ik stel vast dat een moderne huis-aan-huisverkoper niet alleen ijs verkoopt, maar ook pizza en vlees in zijn koelwagen heeft. Alleen ijs verkopen is inefficiënt.'

Bovendien is het niet logisch om hetzelfde ijs ook in de supermarkt te verkopen. ‘Aan de voordeur willen mensen exclusieve producten kopen. De twee doen, creëert tegenstrijdige belangen.' Glacio neemt een deel van de huis-aan-huisverkoop wel over, maar wil die ook weer snel van de hand doen.

Janssen en Van Springel gaan er ook prat op dat ze unieke expertise in huis hebben. Zij zetten zich in de markt als ijsdesigners. ‘We zijn creatief en innoverend', stelt het duo. Een van de nieuwste producten in het gamma zijn de raffas, een soort van ijscrumblebolletjes.

Opmerkelijk is dat Glacio de machines en software voor zijn zes productielijnen – die samen 25 miljoen liter roomijs kunnen produceren – nagenoeg volledig zelf maakt. Ook daar heeft Janssen, die als projectingenieur opklom, een hand in. ‘Dat zorgt ervoor dat we nieuwe ideeën kunnen omzetten in een industrieel product. Niemand anders heeft de combinatie van ijs-knowhow en technische kennis.'

Sterk merk

Die expertise wil Glacio nu injecteren in IJsboerke in Tielen, dat eerder traditioneel roomijs maakt. ‘We staan te popelen om onze creativiteit ook los te laten op hoorntjes en steelijsjes', zegt Peter Janssen. Die producten zitten nu niet in het gamma.

En IJsboerke heeft ook iets wat Glacio niet heeft: een sterke merknaam. ‘Iedereen kent IJsboerke als een kwaliteitsmerk van bij ons', zegt Van Springel. Het is dus zeker niet het plan om de naam IJsboerke te vervangen door Glacio – integendeel, een aantal Glacio-specialiteiten zullen onder de naam IJsboerke op de markt komen.