In het najaar werd al een asfaltlaag op de strook tussen het belfort en de Hoogpoort gelegd. Omdat de asfaltcentrales in winterreces waren, kon de toplaag niet eerder worden aangebracht. Dat zal nu gebeuren opdat er geen zwarte vlek meer zou liggen tussen de natuurstenen nieuwe pleinen. De werken zullen één tot twee dagen duren. Het vriesweer kan wel nog roet in het eten gooien.

Vorig jaar in mei verbrak stad Gent het contract met de Waalse firma Prefarails dat de prefab spoorpanelen moest leveren. De stad betwist de kwaliteit van de gemaakte spoorpanelen. Die spoorpanelen worden er al gelegd omdat er plannen zijn om buslijn 3 tegen 2025 te ‘vertrammen'.

‘We kunnen daar niet aan voortdoen zolang er geen uitspraak is van de rechtbank', zegt Filip Watteeuw (Groen), schepen van Openbare Werken. ‘Daarom kiezen we voor een tijdelijke oplossing. Ik wil niets liever dan zo vlug mogelijk die spoorpanelen leggen.'

Eind april beginnen de werken in de Belfortstraat. Eerst gaan stadsarcheologen aan de linkerkant in een gleuf aan de slag. Tegen de Gentse Feesten zijn ze klaar en wordt de straat weer dichtgegooid. Daarna worden nieuwe nutsleidingen gelegd. Begin 2014 graven de archeologen aan de rechterkant van de Belfortstraat tot de Gentse Feesten 2014. Daarna begint de herinrichting van de Belfortstraat die tegen de zomer van 2015 klaar moet zijn. Opzet is dat de Belfortstraat een stadsboulevard wordt, met brede trottoirs, een dubbele bomenrij, terrassen en tramsporen.