‘Iedereen is welkom bij Energy Lab. Hier werken beginnende sporters zich in het zweet naast de renners van Lotto Belisol of bekende Vlamingen zoals Siska Schoeters', zegt inspanningsfysioloog Kristof De Smet. ‘Negentig procent van onze klanten zijn recreatieven. Die zitten vaak met meer vragen dan de professionele sporters, die goed omringd worden. We fixeren ons bovendien niet alleen op lopen en fietsen. Alle sporten komen bij ons aan bod.'

Nachtrust

Na een inleidend gesprek waarin onder meer gepeild wordt naar mijn nachtrust en de stress op het werk moet ik onder een scanner. Die meet mijn botdichtheid en vetpercentage. Mijn botten zijn in orde maar met mijn vet is het minder goed gesteld. Ik heb er namelijk te veel van.

‘Een vetpercentage van 22,8 procent is iets te hoog voor iemand van 29jaar. Een score tussen de 17 en de 20 is goed. Professionele atleten hebben een vetscore van 5 à 10procent, maar dat is niet altijd realistisch voor recreanten', zegt Kristof.

Op naar de loopband dan maar. Terwijl naast mij een goed getrainde dame een virtuele Ronde van Vlaanderen fietst, drijft Kristof de snelheid van de band elke vijf minuten op. Bij elke snelheid prikt hij wat bloed uit mijn oor.

‘Zo meten we de hoeveelheid melkzuur in je bloed en dat vergelijken we met je hartslag en je loopsnelheid. Met die gegevens kunnen we bepalen in welk hartslagzones je de komende weken moet trainen.'

Na vijf minuten aan 13 km/uur zijn mijn benen verzuurd. Ik ben lang geblesseerd geweest aan mijn enkel en langer doorgaan brengt mijn Stadsloop in gevaar. Uit de test blijkt dat mijn lichaam tijdens het lopen te snel suikers afbreekt. ‘Je lichaam gaat te snel over van vetverbranding naar de verbranding van suikers. In vakjargon heet dat de aërobe drempel. Dat komt omdat je basisconditie onvoldoende is', zegt Kristof.

Asfalt

Om de 10 kilometer uit te lopen zonder dat mijn tong op het asfalt hangt, moet ik de komende weken minstens drie keer per week de baan op. Kristof geeft me een trainingsschema dat de nadruk legt op trage duurlopen. Zo kweek ik een betere basisconditie en minimaliseer ik het risico op een nieuwe blessure. Als ik het schema ook na de Stadsloop blijf volgen, moet ik uiteindelijk een marathon kunnen lopen in iets meer dan vier uur.

Maar laat ik eerst maar de Stadsloop tot een goed einde brengen.

Energy Lab Gent Antwerpsesteenweg 184 9040 Gent (Sint-Amandsberg) Telefoon: 0479/45.00.07 www.energylab.be E-mail: elgent@energylab.be Kostprijs scan+conditietest+loopschema: 200euro Reservatie noodzakelijk