Dexia Bank België verloor in oktober vorig jaar handenvol geld én klanten. De bank was zwaar in de financiële problemen gekomen en moest worden gered door de overheid.

Ook enkele gemeentebesturen kozen op dat moment eieren voor hun geld en brachten hun schatkist halsoverkop onder bij een andere bank, uit vrees dat Dexia helemaal onderuit zou gaan. Op een gegeven dag moest de bank een verlies van bijna 400 miljoen euro aan spaargeld slikken: allemaal klanten die geen vertrouwen meer hadden in de bank en hun zuurverdiende spaarcentjes bij een concurrent in veiligheid brachten.

Wachten op intresten

'Tot begin januari zijn we inderdaad behoorlijk wat klanten verloren. Vaak ging het om mensen die al in oktober beslist hadden bij Dexia weg te gaan, maar daarmee wachtten tot begin 2012 om nog recht te hebben op hun intresten', legt Belfius-woordvoerster Moniek Delvou uit.

'Die trend is nu helemaal omgebogen, mede door de naamsverandering van Dexia in Belfius eind februari. Maandelijks komen er zo'n 15.000 à 20.000 klanten bij. Ook het totaal aan spaargelden ging recent weer aan het stijgen. En onze recente kasbonuitgifte bleek een succes, met een opbrengst van zowat 1,2 miljard euro.'

Dat zorgt opnieuw voor zelfvertrouwen bij het Belfius-personeel. 'De tijd is nu duidelijk voorbij dat mensen van onze bank wegliepen uit vrees dat er nog ergere dingen stonden te gebeuren', aldus nog Delvou.