Het fietspadenrapport: Ontdek hier hoe het is gesteld met de fietspaden in uw streek en welke inversteringen er zijn gepland.

Fietspaden werden lang stiefmoederlijk behandeld. 'Men legde een weg en als men er aan dacht, legde men er ook een fietspad bij', zegt Crevits. De bevoegdheden waren ook her en der verspreid en van een gecoördineerde aanpak was geen sprake. 'Meer nog, we wisten zelfs niet wat de toestand op het terrein was. Pas in 2008 hebben we ambtenaren op de fiets uitgestuurd om de fietspaden te controleren.' Sinds Crevits in 2009 zowel mobiliteit als infrastructuur in haar portefeuille heeft, kan ze wel werk maken van een structurele aanpak. Zo werd vorig jaar voor het eerst het geld dat aan nieuwe fietspaden werd toegekend, volledig uitgegeven. Dat leverde 352 kilometer nieuwe fietspaden op. Vroeger bleef veel geld onbenut liggen omdat de plannen er wel waren, maar de uitvoering door allerlei obstakels op zich liet wachten.

Eerste vierjarenplan

Crevits wil nu een stap verder gaan. Voor het eerst stelt ze een plan op dat de projecten voor vier jaar omvat en jaarlijks aanpasbaar is. Prioriteit is het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk, een netwerk van 12.000 kilometer dat vooral voor verplaatsingen van thuis naar het werk en de school gebruikt wordt. Momenteel is minder dan 30 procent daarvan in goede staat. Met 600 projecten moet daar verandering in komen. 'Maar we zullen veel meer nodig hebben dan vier jaar om het hele netwerk goed uit te bouwen. Met de huidige budgetten is dit het hoogst haalbare.' Maar als alles gaat volgens plan, dan zal er op het einde van de legislatuur wel 1.750 kilometer fietspad bijgekomen zijn in Vlaanderen, de afstand tussen Brussel en Porto.

Belangrijk is dat het meerjarenplan ook de dure en tijdrovende probleempunten wil aanpakken. 'Het kan verleidelijk zijn om al het geld in kilometers fietspad te investeren en zo in de tabellen snel vooruitgang te boeken', zegt Crevits. 'Het is veel duurder en tijdrovender om onder een zeer gevaarlijk kruispunt een fietstunnel te graven. Maar toch moeten we dat ook doen.' Uit het fietspadenrapport van Het Nieuwsblad blijkt dat de voorbije drie jaar vooral die dure projecten wat bleven liggen, vooral door aanslepende onteigeningsprocedures.

Samen met gemeenten

Een groot deel van de investeringen gebeuren samen met de gemeenten en de provincies. Op dat vlak is Crevits hoopvol. 'De gemeenten zijn echt wel wakker geschoten. De tijd dat niemand echt bezig was met fietspaden is gelukkig voorbij. Het fietsbeleid wordt eindelijk volwassen.'