Na het ongeval in de tunnel in Sierre waarbij 28 doden vielen en 24 kinderen gewond raakten, hebben de Zwitsers een vangrail geplaatst op de plek van het ongeluk. Er was immers kritiek gerezen op de inrichting van de nis: die eindigt op een blinde muur, loodrecht op de rijrichting. De vangrail schermt de bewuste hoek nu af en een voertuig dat tegen de tunnelwand botst, kan zo worden afgeleid van de betonnen muur.

'Maar de vangrail is niet lang genoeg', meent professor Dirk Lauwers, ingenieur en verkeersdeskundige aan de Gentse universiteit. 'De hoek die de vangrail maakt, is niet schuin genoeg. Als een voertuig ertegen botst, rijdt die er nog steeds recht op. De vangrail kan de klap onvoldoende absorberen. Bovendien is dit type enkel voldoende om een personenwagen op te vangen als die niet te snel rijdt. Een vrachtwagen of een bus rijdt er toch door, of wordt omver gekatalputeerd.'

De Zwitsers maakten al eerder duidelijk dat de vangrail een tijdelijke oplossing is. 'Het is positief dat er nu nagedacht wordt over de verkeersveiligheid van de tunnel', zegt Lauwers. 'Dat gebeurt nog te weinig. Een Europese richtlijn die volgend jaar in voege komt, zegt dat alle snelwegen moeten worden doorgelicht op het vlak van veiligheid. Maar de tunnels zijn daarbij vergeten. Als men tunnels bouwt, houdt men vaak rekening met de veiligheid ín de tunnel, bijvoorbeeld bij brand. Maar men denkt te weinig aan de veiligheid van de tunnel zelf.'

Lauwers pleit ervoor om ook in Vlaanderen nieuwe tunnels in een vroege fase door te lichten op verkeersveiligheid.