Volgens de cijfers van de autofederatie Febiac zijn 36 wagens door bedrijven gekocht, 43 door particulieren en één elektrische auto wordt dagelijks door een zelfstandige gebruikt.

De verkoop of verhuur van elektrische auto's komt maar moeilijk op gang. 'Er zijn nog maar 110 laadpalen in ons land. Dat is te weinig om de elektrische auto's een voldoende actieradius te bieden', zegt Joost Kaesemans van Febiac. 'Dit voertuig is ontworpen voor het gebruik in de steden, maar veel bewoners beschikken er niet over een parkeergarage, waardoor ze de batterijen niet kunnen opladen. Misschien moeten er speciale parkeerzones voor de elektrische auto's komen.'

Ook de hoge kostprijs blijft een hindernis. Een elektrische auto kost snel 10.000 tot 15.000 euro meer dan een conventionele wagen, en dat voor een voertuig met een beperkte reikwijdte. Slechts een kleine meerderheid van Europeanen wil wel een elektrische auto kopen maar is niet bereid meer dan 15.000 euro te betalen na de aftrek van eventuele overheidsvoordelen. Dat blijkt uit een grootschalige enquête van het onderzoeksbureau Deloitte bij 4.760 burgers van Europese landen, waaronder België.

Er zijn wel fiscale voordelen (tot maximaal 9.000 euro) en een fiscale aftrekbaarheid van 120 procent voor bedrijven. Een elektrische auto stoot geen CO{-2} uit en hij verbruikt slechts een fractie van een benzine- of dieselmotor.